Hatta bu yazımı okuduktan sonra, kendinizi iyi bir SEO´cu (Search Engine Optimization) olarak görebilir, fakat yanılgınızı denemelerinizden sonra algılarsınız. Bu yazımda SEO konusunda bilgi sahibi olacaksınız, fakat profesyonelleşmek için direk bu konuda denemeler yapmanız gerekir. Zira örnek vermek gerekirse, Amerika´da sadece bu işle ilgilenen şirketler mevcuttur. Bu ciddi firmalarla çalışmanın bedeli ise 5000$´dan başlamaktadır. Fakat siz de tavsiyelerime kulak verip, bu konu üstünde yoğunlaşırsanız, bu konu hakkında çıkan makaleleri takip ederseniz başarılı olmamanız için neden göremiyorum.
Bu makalemde web sitenizin optimizasyonu konusunda bir kaç önemli web tasarım ögesi hakkında açıklama ve tavsiyelerde bulunacağım.1. CSS Stylesheet Kullanımı
CSS stylesheet formatını kullanmak hem web sitenizin düzenlemesi için kolaylık sağlar hem de web sitenizin görünümünde bir standart oluşturmanıza yardımcı olur. Web sitesinden daha fazla verim alabilmek için, bazı web tasarımcıları dahili CSS sistemi kullanmaktadırlar. Bu akıcı çalışma sistemi olarak benimsenecek birsey değildir. Dahili CSS´de her sayfada ayrı CSS kodları kullanılır, genellikle web tasarımına yeni başlayanların HTML editörlerini kullanırken bilerek yapmadıkları birşey. CSS kullanımında tam verim alabilmek için harici CSS kodları size avantaj sağlayacaktır. Yani her sayfa için ayrı CSS kodları değil, CSS kodlarının tamamının bulunduğu bir sayfa yaratıp, web sitenizin sayfalarını bu kodlara yönlendirerek daha temiz site yönetimi elde edersiniz. Daha sonra değişiklik yapmak istediğinizde bütün sayfaları ayrı ayrı düzenlemek ve incelemek yerine, tek bir CSS dosyasını düzenleyerek zamandan kazanabilirsiniz. Bu SEO´daki başlıca önemli öğedir.
2. İçerik Yönetim Sistemi (CMS)
Eğer web sitenizin yönetimi için "içerik yönetim sistemi" kurmayı düşünüyorsanız, seçtiğiniz CMS´nin aşağıda belirteceğim özellikleri sunuyor olmasına dikkat etmelisiniz:
a. Web sitenizdeki farklı sayfalar veya bölümler için farklı şablon tasarımlarını uygulamanıza yardımcı olmalıdır. Bu web site içerik optimizasyonu için esneklik sağlar.
b. Farklı sayfalarınızda içerikle ilgili sayfa başlığı ve MetaTag oluşturabilmenizi sağlaması önemli bir etkendir. Her sayfada aynı başlık ve MetaTag arama motorları için sayfanızın durağan olduğunu gösterebilir. Farkı başlıklar ve MetaTaglar, arama motorlarının sayfalarınızı daha çabuk yakalamasını sağlar.
c. Dinamik sayfaları, HTML sayfalardan oluşan durağan sayfalara çevirme özelliği bulunması. Arama motorları dinamik sayfaları okuma özürlüdür. Google webmaster klavuzunun da açıkladığı gibi, "Google dinamik sayfaları index´leyemeyebilir" yazısı, anlatmak istediğimi birinci ağızdan belirtiyor.
Doğal olarak sayfalarınızın hiçbirisi index´lenmezse, üst sıralarda çıkmayı bırakın, bütün emekleriniz boşa gidecektir.
3. HTML Kod Uyumu
İyi bir web tasarım uygulaması: Yazdığınız HTML kodlarının, W3C standartları gibi HTML standartlarına uyup uymadığından emin olmalısınız. Eğer dreamweaver ve buna benzer editörler kullanıyorsanız sayfalarınızdaki kodları dikkatlice gözden geçirmelisiniz. HTML uyumu düzgün olmayan web tasarımları, arama motorlarına kayıt olabilir fakat her sayfa index´lenmez ve bunun sonucunda üst sıralara çıkmak umuttan öteye gidemez. Bazı örnek HTML kodlarını incelemek isterseniz color=#0000ffw3schools.com´un bu sayfasına (link: color=#0000ffhttp://www.w3schools.com/html/html_examples.asp ) göz atabilirsiniz.
4. Grafiklerin Kullanımı
Web sitenizde kullandığınız grafiklerin ağırlıklarını mümkün olduğu kadar düşürün, hatta gereksizleri kaldırın atın. Arama motorları grafiklerinizin güzelliği ile ilgilenmez, yalnızca yazıları okumaktan zevk alırlar. Sayfaları en üstten (metatag) alta doğru (footer) okudukları için, sayfanızın üst bölümlerinde grafik bulundurmamaya özen gösterin. Belki çok beğendiğiniz bir "header"´ı kaldırmak zorunda kalacaksınız, ama belki de bu sayede ziyaretçi sayınız artacak, tercihi siz yapın.
5. Çoklu Navigasyon Menü
Birçok web sitesi Javascript ile hazırlanmış çoklu navigasyon menü kullanır. Mutlaka görmüşsünüzdür, üzerine geldiğinizde yan tarafa doğru kayan bir pencere ve onun aşağısında çıkan alt kategori linkleri vs... Genellikle HTML bOdy tag´ları arasında bulunan bu javascript kodları arama motorları optimizasyonu için dezavantaj yaratır. Ben, javascript kodlarının harici javascript kodları kullanarak HTML kodlarınızdan ayırmanızı tavsiye edebilirim. Örnek vermek gerekirse tagları arasına ekleyeceğiniz <script type="text/javascript" src= "> kodu, kullanacağınız bütün javascript kodlarını dışarıdan çağırmanızı sağlar. Bu da HTML kodlarının bölünmesini engelleyecektir.
6. Kötü Web Tasarımı
Web tasarımınızı arama motorlarına uygun hale getirmek için, yazacağım iki noktadan kesinlikle kaçınmalısınız:
a. Sayfalarınızda çerçeveler (frame) kullanmayın. Arama motorları, bütün çerçeveleri kaydetmez. Kaydettiği çerçeverin de içeri boş olabilir. Örneğin sağ tarafta linklerin bulunduğu çerçeveyi kaydeder diğerlerini pas geçebilir. Bu nedenle optimizasyon başarısızlıkla sonuçlanmış olur.
b. Aldatma - Kandırmaya Çalışma! Yazımı okuyan ilgili arkadaşlara önemle belirtiyorum. Sakın kendinizi milyar dolarlık Google Mühendislerinden üstün görmeyin. Her yolu deneyebilirsiniz ama google arama motorunu aldatamazsınız. Kesinlikle uygulamamanız gereken aldatma tekniklerini bizzat ben denedim. Benim gibi yüzlerce web tasarım meraklısı da denemiştir. Zaten bu yazdığım makale gibi onlarcası da mevcut. Yapmamanız gereken yasak teknikler şunlardır.
Arka plan rengiyle aynı yazı font rengi kullanmayın. Bunlara gizli yazı denir ve alan adınız süresiz olarak google tarafından yasaklanır.
Bir yazı içinde birden fazla font büyüklüğü kullanmayın. Çok küçük yazı tipi kullanmamaya özen gösterin. Birçok arama motoru küçük yazıları gizli yazı olarak algılar ve yine alan adınızın yasaklanmasına yol açabilirsiniz.
Sayfanızın içine anahtar kelime niteliğinde anlamsız kelimeler yerleştirmeyin. Bu sizin üst sıralara çıkmanıza oldukça yardımcı olacaktır, ama sadece bir müddet. Daha sonra sitenizin yasaklanacağına emin olabilirsiniz.
Bir siteniz var ve 1000 site sizin sitenize link vermiş, Google bu linkleri yakalayınca sitenizi bir önem sırasına koyar ve sayfalardaki listelenme sıranızı da yükseltir. Bunu link değişim programlarıyla yapabileceğinize inanabilirsiniz. Ama bu mümkün değildir. Link değişim programlarından uzak durun. Bu tip uygulamalar üst sıralara çıkmanıza belirli bir süre yardımcı olur. Arama motorları link değişim sistemlerini "Kötü Komşular" olarak tanımlar. Aldatmaya yönelik bir hareket olan bu yöntemle siteniz süresiz yasaklanabilir.
Sitenizi üst sıralara çıkarmak için, aldatıcı yollar üzerine düşünmek yerine "Nasıl üst sıralara çıkarabilirim?" diye düşünmenizi ve bu konuda kafa yormanızı tavsiye ederim. Çünkü binlerce dolar maaş alan google mühendisleri sizi engellemek için yeterince düşünüyorlardır.
Google´ın ihbar sayfası (link: http://www.google.com/contact/spamreport.html ) sizin bu aldatma tekniklerini uygulamanızı biraz olsun engeller sanırım. Google´ın bu sayfadan yapılan ihbarları nasıl takip ettiğini bilmiyorum ama sayfada bulunan yazılar ciddi olduklarını kanıtlıyor.
7. Flash Kullanımı
Web tasarımcıları, web sitenizi tamamen flash ile yapmayı ya da sitenizin girişine mükemmel bir flash intro koymayı teklif edebilirler. Ya da siz bu tip şeylere meraklısınızdır, siz kendiniz de ekleyebilirsiniz. Ama sonucuna katlanırsınız. Aslında onların istediği sitenizi çekici hale getirmektir fakat bu izlenen yol sitenizin verimliliğini hissedilir şekilde düşürür.
Site ziyaretçileri, içeriğe kolay ve hızlı bir şekilde ulaşmak ister, fakat bu elbette flash ile mümkün değildir. Flash sitenizi yavaşlatır, yüklenme süresi uzun süren "movie" ler sayfa açılışlarında ziyaretçinizi bıktırır. Hatta bazı kullanıcılarda flash plugin´leri yüklü değilse bir de bunları indirmekle zaman kaybedebilir. Arama motorları flash tasarımları, sıradan bir grafik olarak algılar. Tamamen flash ile yapılmış tasarımların, çeşitli kelimelerle üst sıralara çıkmaları mümkün değildir.
Sonuç:
Bazı web sitelerinde satılan SEO araçları, ümit ettiğiniz sonucu size sağlamayacaktır. Genelde bu tip sitelerde "şöyle sonuç aldım, böyle olay oldu" gibi müşteri feedback´leri yer alır. Ama hiçbir zaman site ismi verildiğini görmedim. Site ismi verilenlerin ise müşterilerinin sanal olduğunu düşündüm. Bunu nasıl söyleyebiliyorum, SEO araçlarını bizzat test ettim. İş yine sizde bitiyor. Deneyim ile sonuca ancak sizin bilgileriniz sayesinde ulaşabilirsiniz.
"Sitenizi 14.745 arama motoruna kaydediyoruz" gibi gereksiz yazılara da itimat etmeyin. Türkçe hazırlanmış bir sayfanın japon arama motoruna kaydedilmesi herhalde önemli olmaz. Yani bir japonyalı, arama motoruna girip "türkçe" kelime aramaz herhalde. Size gerekli olan 3-5 arama motorudur. Paranızı ve zamanınızı gereksiz işler için harcamayın. Harcayanlar anlatıyor, keşfedilmiş bir şeyi yeniden keşfetmeye çalışmayın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder